Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku („Projekt”, tzw. „Warzywniak”), przewiduje istotne modyfikacje z punktu widzenia odpowiedzialności członków zarządu i rady nadzorczej spółki publicznej. Zmiany dotyczą art. 68 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych z 29 lipca 2005 r. („Ustawa o Ofercie”).
W myśl art. 68 ust. 1 Ustawy o Ofercie na żądanie KNF osoby wchodzące w skład organów zarządzających lub nadzorczych emitenta papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub będących przedmiotem ubiegania się o to dopuszczenie, lub którego papiery wartościowe zostały wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu lub są przedmiotem ubiegania się o takie wprowadzenie są obowiązane do niezwłocznego udzielenia pisemnych lub ustnych informacji i wyjaśnień, a także sporządzenia i przekazania, na koszt emitenta, kopii dokumentów i innych nośników informacji, w celu umożliwienia wykonywania ustawowych zadań KNF w zakresie:
Projekt przewiduje dodanie w art. 68 nowego ustępu oznaczonego jako 1b (i odpowiednią zmianę w art. 68 ust. 2) Ustawy o Ofercie. Wspomniane unormowanie statuuje prawo nadzorcy do żądania informacji odnośnie do emitentów, których walory zostały wycofane z obrotu zorganizowanego.
Mianowicie, w myśl planowanego art. 68 ust. 1b Ustawy obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również emitentów, których papiery wartościowe zostały wycofane z obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu, jeżeli żądanie KNF dotyczy zdarzeń i okoliczności, które miały miejsce w okresie, w którym papiery wartościowe emitenta były:
Skutki praktyczne planowanej regulacji dają się streścić w sposób następujący: koniec z ucieczką do przodu.
W dotychczasowym stanie prawnym członkowie organów spółek z rynku zorganizowanego, w odniesieniu do których toczyło się postępowanie z art. 68 Ustawy o Ofercie, mogli łaknąć tzw. delistingu jak kania dżdżu. Wynikało to stąd, że w przypadku utraty przez emitenta statusu spółki publicznej, KNF nie mógł już żądać od piastunów spółki wyjaśnień i dokumentów, o których mowa w cytowanej regulacji.
Brak unormowania, zapewniającego ciągłość czynności prowadzonych przez KNF po delistingu, zachęcał emitentów do przedłużania postępowania administracyjnego aż do momentu, w którym stawało się ono bezprzedmiotowe (także z uwagi na nieodwracalne niedoskonałości w materiale dowodowym).
Tymczasem, zniesienie cezury w postaci wycofania papierów wartościowych z obrotu zorganizowanego może tę sytuację zmienić, ponieważ delisting przestanie być równoznaczny z faktyczną immunizacją decydentów.
W kontekście tej zmiany spółki powinny zadbać o odpowiednie przeszkolenie członków zarządu i rady nadzorczej, których odpowiedzialność ulegnie – w następstwie planowanej nowelizacji – faktycznemu zaostrzeniu.
Kolejną czynnością, którą należy wykonać, jest przejrzenie polis D&O i warunków ubezpieczenia chroniących decydentów pod kątem pokrycia ryzyk wynikających z projektowanych zmian.
Jeśli masz pytania dotyczące planowanych zmian lub potrzebujesz doradztwa w ich wdrożeniu, skontaktuj się ze mną. Mam znaczące doświadczenie w implementacji nowych regulacji i przeglądzie dokumentacji wewnątrzkorporacyjnej, więc chętnie Ci pomogę.