The Key To Success
The Key To Success
Start Aktualności Warzywniak – istotne zmiany dla członków władz spółki publicznej

Warzywniak – istotne zmiany dla członków władz spółki publicznej

Rządowy projekt legislacyjny

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku („Projekt”, tzw. „Warzywniak”), przewiduje istotne modyfikacje z punktu widzenia odpowiedzialności członków zarządu i rady nadzorczej spółki publicznej. Zmiany dotyczą art. 68 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych z 29 lipca 2005 r. („Ustawa o Ofercie”).

Obecny stan prawny

W myśl art. 68 ust. 1 Ustawy o Ofercie na żądanie KNF osoby wchodzące w skład organów zarządzających lub nadzorczych emitenta papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub będących przedmiotem ubiegania się o to dopuszczenie, lub którego papiery wartościowe zostały wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu lub są przedmiotem ubiegania się o takie wprowadzenie są obowiązane do niezwłocznego udzielenia pisemnych lub ustnych informacji i wyjaśnień, a także sporządzenia i przekazania, na koszt emitenta, kopii dokumentów i innych nośników informacji, w celu umożliwienia wykonywania ustawowych zadań KNF w zakresie:

  1. nadzoru nad sposobem wykonywania przez te podmioty obowiązków informacyjnych, w tym obowiązku, o którym mowa w art. 17 rozporządzenia 596/2014;
  2. ujawniania i przeciwdziałania manipulacji na rynku, o której mowa w art. 12 rozporządzenia 596/2014;
  3. ujawniania i przeciwdziałania ujawnieniu lub wykorzystywaniu informacji poufnej;
  4. nadzoru nad przebiegiem oferty publicznej lub dopuszczeniem i wprowadzeniem papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym;
  5. nadzoru nad sposobem wykonywania obowiązków, o których mowa w rozdziale 4 (dotyczącym znaczących pakietów akcji);
  6. nadzoru nad sposobem wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 18 i art. 19 rozporządzenia 596/2014.

Rozszerzenie uprawnień KNF

Projekt przewiduje dodanie w art. 68 nowego ustępu oznaczonego jako 1b (i odpowiednią zmianę w art. 68 ust. 2) Ustawy o Ofercie. Wspomniane unormowanie statuuje prawo nadzorcy do żądania informacji odnośnie do emitentów, których walory zostały wycofane z obrotu zorganizowanego.

Mianowicie, w myśl planowanego art. 68 ust. 1b Ustawy obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również emitentów, których papiery wartościowe zostały wycofane z obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu, jeżeli żądanie KNF dotyczy zdarzeń i okoliczności, które miały miejsce w okresie, w którym papiery wartościowe emitenta były:

  1. dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do obrotu w alternatywnym systemie obrotu, lub
  2. przedmiotem ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzenie do obrotu w alternatywnym systemie obrotu.

 

Jakie są implikacje praktyczne projektowanej zmiany?

Skutki praktyczne planowanej regulacji dają się streścić w sposób następujący: koniec z ucieczką do przodu.

W dotychczasowym stanie prawnym członkowie organów spółek z rynku zorganizowanego, w odniesieniu do których toczyło się postępowanie z art. 68 Ustawy o Ofercie, mogli łaknąć tzw. delistingu jak kania dżdżu. Wynikało to stąd, że w przypadku utraty przez emitenta statusu spółki publicznej, KNF nie mógł już żądać od piastunów spółki wyjaśnień i dokumentów, o których mowa w cytowanej regulacji.

Brak unormowania, zapewniającego ciągłość czynności prowadzonych przez KNF po delistingu, zachęcał emitentów do przedłużania postępowania administracyjnego aż do momentu, w którym stawało się ono bezprzedmiotowe (także z uwagi na nieodwracalne niedoskonałości w materiale dowodowym).

Tymczasem, zniesienie cezury w postaci wycofania papierów wartościowych z obrotu zorganizowanego może tę sytuację zmienić, ponieważ delisting przestanie być równoznaczny z faktyczną immunizacją decydentów.

Co powinni zrobić emitenci?

W kontekście tej zmiany spółki powinny zadbać o odpowiednie przeszkolenie członków zarządu i rady nadzorczej, których odpowiedzialność ulegnie – w następstwie planowanej nowelizacji – faktycznemu zaostrzeniu.

Kolejną czynnością, którą należy wykonać, jest przejrzenie polis D&O i warunków ubezpieczenia chroniących decydentów pod kątem pokrycia ryzyk wynikających z projektowanych zmian.

 

Jeśli masz pytania dotyczące planowanych zmian lub potrzebujesz doradztwa w ich wdrożeniu, skontaktuj się ze mną. Mam znaczące doświadczenie w implementacji nowych regulacji i przeglądzie dokumentacji wewnątrzkorporacyjnej, więc chętnie Ci pomogę.