The Key To Success
The Key To Success
Start Aktualności Braki formalne w restrukturyzacji (gdy rozporządzenie nie nadąża za ustawą)

Braki formalne w restrukturyzacji (gdy rozporządzenie nie nadąża za ustawą)

Z uwagi na korzyści dla dłużnika, zagwarantowane np. w ramach postępowania o zatwierdzenie układu („PZU”), obecnie występuje tendencja do masowego (i niekiedy instrumentalnego) korzystania z tego trybu restrukturyzacji w obrocie gospodarczym. Łatwość skorzystania z tarczy ochronnej przed egzekucją, prowadzoną na wniosek wierzycieli, stanowi istotną pokusę do nadużyć dla dłużników.Zdarza się, że dłużnicy inicjują wszczęcie PZU jedynie po to, aby zyskać dla siebie immunitet, tj. czas wolny od egzekucji zobowiązań (niejednokrotnie kilka lat) i ochronę przed działaniami egzekwujących wierzycieli.Przeciwwagą dla tego typu praktyk może być punktowanie braków formalnych w postępowaniu przez wierzycieli.

Nieprawidłowość kart do głosowania

Jednym z częstych uchybień, które obserwuję w swojej praktyce, jest wadliwość kart do głosowania.

W przypadku, gdy wzory kart do głosowania, udostępnione wierzycielom przez nadzorcę układu, zawierają braki formalne, ich konsekwencją może być nieważność głosów i konieczność umorzenia PZU lub odmowa zatwierdzenia układu.

Co powinna zawierać karta zgodnie z ustawą?

Zgodnie z art. 213 ust. 1 pkt 1 Prawa restrukturyzacyjnego karta do głosowania zawiera: imię i nazwisko dłużnika albo jego nazwę oraz numer PESEL albo numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku ich braku - inne dane umożliwiające jego jednoznaczną identyfikację, firmę, pod którą działa dłużnik, miejsce zamieszkania albo siedzibę, adres, a jeżeli dłużnikiem jest spółka osobowa, osoba prawna albo inna jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - imiona i nazwiska reprezentantów, w tym likwidatorów, jeżeli są ustanowieni, oraz numery PESEL albo numery w Krajowym Rejestrze Sądowym reprezentantów, a w przypadku ich braku - inne dane umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację, a ponadto w przypadku spółki osobowej - imiona i nazwiska albo nazwę, numery PESEL albo numery w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku ich braku - inne dane umożliwiające jednoznaczną identyfikację oraz miejsce zamieszkania albo siedzibę wspólników odpowiadających za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem.

Rozporządzenie ministerialne do poprawki

W swojej praktyce spotykam się z sytuacją, kiedy w treści karty do głosowania, udostępnionej w konkretnym PZU, brakuje np. wskazania wszystkich reprezentantów (członków zarządu) dłużnika, numeru PESEL członków zarządu, czy sposobu reprezentacji spółki.

Uchybienie, polegające na powszechnym braku numeru PESEL reprezentantów dłużnika, wynika prawdopodobnie z automatycznego powielenia wzoru karty do głosowania przewidzianego przepisami Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia wzoru karty do głosowania w postępowaniu o zatwierdzenie układu z 17 grudnia 2015 r.

Tymczasem, wzór karty, określony regulacjami rozporządzenia, nie uwzględnia nowelizacji do Prawa restrukturyzacyjnego, która weszła w życie 1 grudnia 2021 r. (art. 213 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustawy z 6 grudnia 2018 r., Dz.U. z 2019 r. poz. 55, ze zm. z Dz.U. z 2020 r. poz. 1747, ze zm. z Dz.U. z 2021 r. poz. 1080).

Jako że ustawa jest aktem normatywnym hierarchicznie wyższym niż rozporządzenie i w dodatku odnośna zmiana Prawa restrukturyzacyjnego jest późniejsza niż unormowania aktu wykonawczego, to obowiązkiem dłużnika i nadzorcy układu jest udostępnienie takiego wzoru karty, który uwzględnia wymogi ustawowe.

Sankcja nieważności

W myśl art. 213 ust. 3 Prawa restrukturyzacyjnego karta do głosowania niespełniająca wymogów określonych w ust. 1 jest nieważna.

Dlatego też, skutkiem oddania głosów na wadliwych kartach do głosowania może być nieważność aktów głosowania, co spowoduje nieprzyjęcie układu i konieczność umorzenia PZU albo odmowę zatwierdzenia układu przez sąd.

Wspomniany pogląd wyraził zwłaszcza Sąd Okręgowy w Warszawie w postanowieniu z 3 lutego 2022 r. (XXIII Gz 1317/21) wskazując, że: „Przede wszystkim zwrócić należy uwagę na charakter przepisu art. 213 ustawy Prawo restrukturyzacyjne. W ocenie Sądu Okręgowego jest to przepis bezwzględnie obowiązujący, mający zastosowanie w każdym postępowaniu o zatwierdzenie układu oraz na podstawie art. 15 ustawy covidowej w każdym uproszczonym postępowaniu restrukturyzacyjnym. W szczególności brak jest podstaw by przyjąć, że wymogi w zakresie treści karty do głosowania opisane w art. 213 ust. 1 pr.rest. dotyczą jedynie postępowań, gdzie nie odbyło się zgromadzenie wierzycieli w celu głosowania nad układem, w postepowaniach zaś, gdzie zgromadzenie takie się odbyło wymogi te nie muszą być już stosowane. Na bezwzględnie obowiązujący charakter tego przepisu wskazuje treść ust. 3 i 4. Zgodnie z tymi przepisami karta do głosowania niespełniająca wymogów określonych w ust. 1 jest nieważna (…).

Karty do głosowania niespełniające tych wymagań, na podstawie art. 213 ust. 3 słusznie uznane zostały przez Sąd pierwszej instancji za naruszające przepisy o uproszczonym postępowaniu restrukturyzacyjnym.

Naturalną konsekwencja takiej oceny jest stwierdzenie, że w toku głosowania nad układem doszło do naruszenia przepisów określających zasady tego głosowania, co prowadzi do wniosku, że przyjęty z naruszeniem tych przepisów układ narusza prawo. Na podstawie art. 165 ust. 1 pr.rest. przesądza to o konieczności odmowy zatwierdzenia układu.”

Jak rozwiązać problem braków formalnych?

Remedium na niedoskonałą legislację może być fachowość i skrupulatność strony zainteresowanej przyjęciem lub wzruszeniem układu.

W interesie dłużnika w PZU i nadzorcy układu leży rzetelne przygotowanie wzoru kart do głosowania (zwłaszcza w przypadku zbierania głosów wierzycieli), zgodnego z aktualnymi regulacjami ustawy. Profesjonalne przygotowanie dokumentacji w PZU powinno przyczynić się do zmniejszenia ryzyka zakwestionowania układu przez sąd lub wierzycieli.

Z kolei w odniesieniu do przypadków instrumentalnego wykorzystania PZU przez dłużnika, środkiem zaradczym na dezynwolturę kontrahenta może być skuteczne złożenie zastrzeżeń co do zgodności z prawem przebiegu samodzielnego zbierania głosów lub wskazania innych okoliczności, które mogą mieć wpływ na zatwierdzenie układu, co obejmuje m.in. nieważność kart do głosowania.